Kuinka dominoida sosiaalisessa mediassa?

sosiaalinen media waffle wednesday coworking wonderland

Sami Suhonen ja Akusti Niskanen tulivat 5.6.2019 kertomaan Waffle Wednesdayhin, miten on mahdollista saada tehokkaasti näkyvyyttä ja onnistua dominoida sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisessa mediassa menestyminen voidaan jaotella neljään osaan: miten tuntea algoritmit, miten strategia kehitetään, mitä sisältöä kannattaa sosiaaliseen mediaan laittaa ja miten käyttää dataa.

Algoritmit

Algoritmit ovat tärkein asia sisällön jälkeen. Kanaviin tutustuminen on tärkeää ennen, kun aletaan rakentaa strategiaa. Facebook ja Instagram pitää tuntea. Kun sosiaaliseen mediaan julkaisee, monella herää kysymys, miten julkaisun saa leviämään. Organic reach, eli kuinka monta silmäparia sisältö tavoittaa ilman mainosrahaa, on laskenut monilla viime vuosien aikana ja se johtuu pitkälti algoritmin muutoksesta.  Kolme vuotta sitten Instagramin algoritmi muuttui niin, että sisältö ei näy seuraajille aikajärjestyksessä, vaan algoritmi valitsee näytettäväksi postaukset, joista luulee käyttäjän olevan kiinnostunut.

Otetaan esimerkiksi yritys x. Kun yritys x julkaisee Instagramissaan joka päivä sisältöä ja seuraajat tykkäävät ja kommentoivat postauksia postaukset näkyvät varmasti seuraajille jatkossakin. Näin ei kuitenkaan tapahdu, jos käyttäjät eivät tykkää postauksista, tavoitettavuus tippuu aivan pohjalukemiin. Jos joku miettii miksi ei näe seuraamansa tilin julkaisuja tai yritys pohtii miksi kukaan ei näe heidän julkaisujaan, se johtuu siitä, että tilin kanssa ei ole kommunikoitu.

Instagramissa pitää ymmärtää, että kun saa seuraajat jakamaan, tykkäämään ja kommentoimaa, silloin sisältö näkyy paremmin seuraajille. Sen jälkeen, kun ymmärtää miten oman tilin saa syötteeseen suurennuslasin alle, vasta sitten voidaan alkaa miettiä, miten strategiaa voidaan alkaa rakentaa.

Strategia

Strategiaa on helpompi alkaa rakentamaan kun tietää, mitä ominaisuuksia esimerkiksi Instagramissa voi ostaa. Mikä on esimerkiksi ”swipe up” Instagram tarinassa. Millaisille kohderyhmille voidaan rakentaa mainontaa, miten dataa kerätään ja miten vaikuttajia kannattaa hyödyntää. Strategia on helpompi rakentaa, kun tuntee asioiden lähtökohdat. Tämän päivän somemarkkinointi ei ole sitä, että postaa, laittaa mainoksen perään ja jää odottelemaan. Nyt on käytössä enemmänkin kuin yksi puheenvuoro.

Data

Kannattaa miettiä miten tuote tai palvelu myydään ja rakentaa se sitten verkkoon. Datan kerääminen ja kommunikointi mahdollistavat sen, että voidaan kertoa missä kohtaa ostoprosessia asiakas on. Rakennetaan myyntisuppilo, jolloin dataa lukemalla päästään puhumaan oikeille ihmisille oikealla hetkellä. Dataa tarkastelemalla voidaan havaita ongelmakohdat. Otetaan esimerkiksi asiakas, joka on siirtynyt Instagramista verkkokauppaan ja lisännyt ostoskoriin ostoksen. Tämän jälkeen asiakas on kuitenkin poistunut verkkosivuilta. Datan avulla voidaan selvittää, miksi asiakas on poistunut verkkosivuilta, onko se esimerkiksi tiedon puute? Näin osataan kommunikoida sosiaalisessa mediassa myyntiä tukevalla tavalla.

Kannattaa nähdä vaivaa ja rakentaa myyntisuppilon heti alussa. Tutustua käytettävissä oleviin työkaluihin ja kohderyhmiin. Tällä tavoin saadaan luotua tehokasta viestintää sosiaaliseen mediaan ja enne kaikkea tunnet seuraajasi. Jos tavoitteenasi on ollut saada seuraajat siirtymään verkkokauppaan tehokkaasti ja kun se toteutuu postauksissasi, voit mallintaa omaa menestystä ja jatkaa sillä linjalla mikä toimii. Dataa lukemalla saat ohjeet, miten seuraajasi toimivat. Kun strategia on rakennettu päästää siihen mitä kerrotaan. Datan lukeminen ja strategia antavat ohjeet siihen mitä sisältöä kannattaa laittaa.

Sisällön rakentaminen

Vaikka muut asiat sosiaalisessa mediassa olisivat hieman retuperällä, kuitenkin mahtavalla sisällöllä pääsee jo pitkälle. Sisältö on aina avainasemassa. Vaikka strategiat, algoritmit ja datan lukeminen olisivat kunnossa, ei ilman hyvää sisältöä voi menestyä sosiaalisessa mediassa.

Tässä vielä tiivistettynä Samin ja Akustin mielestä kolme tärkeintä vinkkiä sisällön tuottamisessa sosiaaliseen mediaan:

1. Palveleva sisältö

Palveleeko sisältö kohderyhmää? Sosiaalisessa mediassa oman tuttavapiirin lisäksi käyttäjät seuraavat viihdyttävää tai opettavaa sisältöä. Siksi pitää miettiä opettaako oma tili käyttäjille jotain tai viihdyttääkö tilin sisältö seuraajia.

2. Jatkuvuus

Sisältöä tulee tuottaa koko ajan lisää. Jos autoa ei tankkaa siitä loppuu bensa. Kannattaa myös jatkuvasti testata erilaisia sisältöjä, mikä toimii. Jos jokin juttu toimii, sitä kannattaa tehdä lisää.

3. Myyntiprosessin tukeminen

Uusille seuraajille, on hyvä tehdä selväksi mitä yritys tarjoaa. Lisäksi on tuettava jo yritykseen tutustuneille asiakkaille informatiivista sisältöä. Jos asiakas on poistunut verkkosivuilta ilman ostoa, voidaan datasta lukea missä on menty mönkään. Sen jälkeen voidaan yrittää korjata tilanne informoimalla asiakkaita sosiaalisen median kautta esimerkiksi tuotteen teknisistä ominaisuuksista.

Silloin kun ymmärrät dataa ja tunnet seuraajasi, silloin voit tuottaa hyvää sisältöä ja dominoida sosiaalisessa mediassa.

https://www.linkedin.com/in/sami-suhonen17/

https://www.linkedin.com/in/akustiniskanen/


Muita blogipostauksia, jotka voivat kiinnostaa sinua:

Miten hankkia lisää seuraajia Instagramissa?

Verkkosivuston hakukoneoptimoinnin prosessi

Kasvuhakkerointi