Jäsen kirjautuminen
  • Blogit, uutiset & tapahtumat
  • Ota yhteyttä
  • Blogit, uutiset & tapahtumat
  • Ota yhteyttä
0,00 € 0 Cart
  • EN
  • FI
  • EN
  • FI
  • Sijainnit
    • Wonderland Vallila
    • Wonderland Leppävaara
  • Coworking
  • Blogit, uutiset & tapahtumat
  • Jäsenyydet
    • Kampanjat
  • Kokoustilat
  • Tapahtumatilat
  • Ravintolat
  • Ota yhteyttä
  • EN
  • Sijainnit
    • Wonderland Vallila
    • Wonderland Leppävaara
  • Coworking
  • Blogit, uutiset & tapahtumat
  • Jäsenyydet
    • Kampanjat
  • Kokoustilat
  • Tapahtumatilat
  • Ravintolat
  • Ota yhteyttä
  • EN

Miksi brändi on tärkeä osa markkinointia?

Syksyn ensimmäinen Waffle Wednesday pidettiin 25.8. uudessa Wonderland Leppävaara coworking-tilassamme Espoossa! Puhujaksi meille saapui Jari Aalto-Setälä. Aalto-Setälä piti puheen brändi-identiteetin ja visuaalisuuden merkityksestä markkinoinnissa. Hän käsitteli puheessaan sitä, miten nämä vaikuttavat erityisesti asiakkaisiin ja heidän mielikuvaansa brändeistä.

Jari Aalto-Setälä on brändikonsultti ja markkinoinnin asiantuntija. Hän on työskennellyt muun muassa luova toimisto Sek Oy:n toimitusjohtajana. Nykyään hän on Laine & Aalto-Setälä toimiston perustajaosakas.

 

Ilman logoa ei ole brändiä

Logo on tärkeä osa brändiviestintää, sillä se auttaa asiakasta tunnistamaan tuotteen tai palvelun muiden joukosta. Toisin sanoen se auttaa asiakasta muistamaan, kuka puhuu. Logo on symboli, joka edustaa brändiä.

Mutta kuinka hyvin asiakkaat oikeastaan muistavat brändien logot?

Yhdysvalloissa vuonna 2019 toteutetussa tutkimuksessa saatiin selville, että yksinkertaiset logot ovat kaikista helpoimpia muistaa. Testiryhmässä olleita markkinoinnin ammattilaisia pyydettiin piirtämään tunnettuja logoja ulkomuistista. Jostain brändeistä muistettiin vanha logo, ja jossain logoissa käytettiin esimerkiksi värejä väärässä suhteessa. Suurimmaksi osaksi logojen värit kuitenkin muistettiin oikein. Itse logon piirtäminen osoittautui hankalammaksi tehtäväksi. Monista logoista muistettiin yksinkertaistettu versio. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että logojen täytyisi olla yksinkertaisia. Tärkeintä on, että logo on tunnistettava ja mieleenpainuva.

Wonderland hybrid events

Avoimuus on avain menestykseen

Toisen Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan* asiakkaat luottavat tunnettuihin brändeihin, kuten Googleen ja Amazoniin jopa enemmän kuin valtioihin.  Lisääntynyt luottamus brändejä kohtaan tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että asiakkaat odottavat yrityksiltä enemmän avoimuutta. Asiakkaan luottamuksen voi menettää helposti, jos brändi ei täytä lupauksiaan tai valehtelee. Yrityksen ei siis kannata sanoa olevansa ympäristöystävällinen, jos se ei todellisuudessa ole. Yritysten tulisi kommunikoida asiakkaidensa kanssa, ja mahdollisista virheistä on aina parempi kertoa itse, kuin odottaa sitä, että asiakkaat kuulevat niistä muualta. Virheiden myöntämisen lisäksi myös positiivisten asioiden ja saavutusten jakaminen asiakkaiden kanssa on tärkeää. Positiivinen huomio vahvistaa brändimielikuvaa, ja näin asiakkaat voivat tuntea olevansa osa brändin menestystarinaa.

Brändi heijastuu logon lisäksi sloganiin. Slogan on lyhyt ja ytimekäs viesti, joka on näkyvillä asiakkaille. Niken ”Just do it” on esimerkki sloganista. Slogan on myös lupaus, johon brändi sitoutuu, ja joka kuvastaa brändin toimintaa. Slogan ei ole siis vain sanahelinää, vaan sen tulisi kuvastaa brändiä ja sen arvoja.

Brändi tuo tuotteelle tai palvelulle lisäarvoa. Asiakas yhdistää tunnetun brändin mielikuvaan, joka hänellä on brändistä. Tämä mielikuva taas vaikuttaa hänen ostopäätökseensä. Asiakas ostaa usein todennäköisemmin sellaisen brändin tuotteen, joka on hänelle entuudestaan tuttu, kuin sellaisen, josta hän ei tiedä mitään.

Saksassa toteutettiin tutkimus, jossa selvitettiin, miten brändi vaikuttaa asiakkaiden ostohaluun. Tutkimuksessa ihmisille näytettiin kahta samanlaista jääkaappia. Toisessa niistä oli jääkaapeista tunnetun brändin logo, ja toinen jääkaappi oli Mercedes Benzin logolla varustettu. Ihmiset olivat valmiita maksamaan Mercedes Benzin logolla varustetusta jääkaapista enemmän, vaikka Mercedes Benz tunnetaan vain heidän luksusautoistaan, eikä jääkaapeista. Tunnettu brändi, ja tässä tapauksessa vain logo, voi siis kannatella niin vahvaa mielikuvaa, että asiakkaat haluavat ostaa juuri sen, ja ovat valmiita maksamaan siitä enemmän.

”Brändi on mitä sinusta puhutaan, kun lähdet huoneesta.”

 

Päämäärät ja arvot selkeiksi

Yritykset, joilla on selkeä päämäärä ja arvot, joihin työntekijät ja asiakkaat voivat samaistua, menestyvät kilpailijoitaan paremmin. Tämä johtuu siitä, että asiakkaat haluavat ostaa tuotteita brändeiltä, jotka jakavat heidän arvomaailmansa. Kun asiakkaat tietävät kuka brändin takana on, ja mitkä heidän arvonsa ovat, he voivat luoda vahvemman tunnesiteen brändiin.

Työntekijät ovat entistä motivoituneempia, kun he jakavat yrityksen arvomaailman, ja näkevät yrityksen päämäärän tärkeänä. Motivaatio taas vaikuttaa heidän työpanokseensa. Motivoituneet työntekijät tekevät paremmin töitä, ja he myös kehittävät todennäköisemmin uusia tuotteita tai palveluita yritykselle. Yrityksen tulisi siis ensin vakuuttaa työntekijät brändin tarkoituksesta ja päämäärästä. Työntekijöiden kautta brändi välittyy myös asiakkaille. Jos yritys ei tiedä mikä heidän tarkoituksensa on, se jää varmasti epäselväksi muillekin.

 

Mikä tekee menestyksekkään strategian tai brändin?

Strategiaa ja brändiä kehiteltäessä tulisi vastata kysymyksiin Mitä? Miten? Miksi?

Mitä-kysymyksen vastaus kertoo, mitä tuotetta tai palvelua brändi tarjoaa.

Miten-kysymyksen vastaus kertoo, miten tuote tai palvelu tuotetaan. Tähän lukeutuvat ne asiat, jotka tekevät brändistä erityisen ja millä se erottautuu kilpailijoistaan. Onko yrityksen tuotantoprosessi esimerkiksi ympäristöystävällisempi kuin kilpailijoiden?

Miksi-kysymys vastaa siihen, miksi tuote tai palvelu päätettiin kehittää. Eikö markkinoilla ollut vielä vastaavanlaista tuotetta? Vai onko se paranneltu versio jostain aiemmasta tuotteesta? Miksi asiakas ostaisi juuri tämän tuotteen?

 

VOITTOISAN STRATEGIAN TAI BRÄNDIN AINEKSET:

  • Erottuvuus – Mikä tekee meistä meidät, ja miten erotumme joukosta
  • Muuntautumiskyky – Kyky sopeutua ja muuntautua toimintaympäristön ja ihmisten käyttäytymisen muuttumiseen
  • Vaikuttavuus – Motivoiko brändimme ihmisiä tai herättääkö se keskustelua?

 

Monet yritykset eivät juuri ajattele brändimielikuvaa liiketoimintastrategiaa suunniteltaessa. Voi olla, että brändin kehittämiselle ei tunnu olevan aikaa, tai brändin merkitystä ei välttämättä ymmärretä. Jari Aalto-Setälä korosti puheessaan brändin kehittämisen merkitystä yrityksen menestymisen kannalta. Hän myös puhui siitä, kuinka strategia ja brändi tulisi kehittää yhdessä, brändi osana strategiaa. Näin taataan, että brändi toteutuu kaikessa yrityksen toiminnassa, eikä se jää tuotteesta tai palvelusta irralliseksi.

Hyvä strategia yhdistää rationaalisen ja emotionaalisen ajattelun. Näin brändiä ei kehitetä valmiin tuotteen päälle, vaan brändi pidetään mielessä kaikissa tuotannon vaiheissa tuotteen valmistuksesta valmiin tuotteen markkinointiin.

 

Linkki videotallenteeseen: tästä

 

 

 

 

 

Wonderland logo
Wonderland logo

Tutustu meihin oluen äärellä – tilaa uutiskirjeemme ja saat viimeisimmät tiedot tapahtumistamme!

Vallila

Konepajankuja 1

00510 Helsinki

  • hello@wonderlandwork.fi
  • +358400803533

Leppävaara

Linnoitustie 6

02600 Espoo

  • espoo@wonderlandwork.fi
  • +358505834339

Navigointi

  • Sijainnit
  • Jäsenyydet
  • Kampanjat
  • Kokoustilat
  • Ravintolat
  • Sijainnit
  • Jäsenyydet
  • Kampanjat
  • Kokoustilat
  • Ravintolat

Blogit, uutiset & tapahtumat
Ota yhteyttä

Palvelut

  • WO KORTTI
  • Päiväpassi
  • Virtuaalinen toimisto
  • Kiinteä pöytäpaikka
  • Joustava
  • Tiimihuone
  • Yleiset ehdot ja turvallisuus
  • WO KORTTI
  • Päiväpassi
  • Virtuaalinen toimisto
  • Kiinteä pöytäpaikka
  • Joustava
  • Tiimihuone
  • Yleiset ehdot ja turvallisuus

Tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla uutisista, yhteisöstä ja tarjouksista meidän kuukausittaisella uutiskirjeellä.

Consent(Pakollinen)
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Copyright © 2021 Wonderland Oy | Site by: WebAula

Käytämme evästeitä verkkosivustollamme tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetukset" antaaksesi hallitun suostumuksen.
EvästeasetuksetHyväksy kaikki
Hallitse suostumusta

Yksityisyyden yleiskatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi, kun selaat verkkosivustoa. Näistä tarpeellisiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden poistaminen käytöstä voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
Mainos
Mainosevästeitä käytetään tarjoamaan kävijöille osuvia mainoksia ja markkinointikampanjoita. Nämä evästeet seuraavat kävijöitä eri sivustoilla ja keräävät tietoja räätälöityjen mainosten tarjoamiseksi.
Analyyttiset
Analyyttisiä evästeitä käytetään ymmärtämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa. Nämä evästeet auttavat antamaan tietoja kävijöiden määrästä, poistumisprosentista, liikenteen lähteestä jne.
Toiminnallinen
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamisen sosiaalisen median alustoilla, palautteen ja muiden kolmansien osapuolten ominaisuuksien keräämisen.
Välttämätön
Aina aktiivinen
Välttämättömät evästeet ovat äärimmäisen tärkeitä verkkosivun toiminnallisuuden kannalta. Nämä evästeet takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja suojausominaisuudet anonyymisti.
Muut
Muut luokittelemattomat evästeet ovat niitä, joita analysoidaan ja joita ei ole vielä luokiteltu kategoriaan.
Suorituskyky
Suorituskykyevästeitä käytetään verkkosivuston keskeisten suorituskykyindeksien ymmärtämiseen ja analysointiin, mikä auttaa parantamaan käyttäjien käyttökokemusta.
TALLENNA JA HYVÄKSY