Kasper Kylmälä – sanojen voima

Kasper Kylmälä on sanoista kiinnostunut insinööri.

 

Sanat ja puhuminen

Miksi ja milloin puhumme?

Kun puhumme, Kasperin mukaan se tarkoittaa tunteiden ilmaisua ja sen avulla haluamme vaikuttaa toisiin ihmisiin. Toisena syynä hän mainitsi hyvänolon tunteen, joka tulee silloin, kun ilmaisemme tunteitamme toisillemme puhumalla. Ennen itse puhumista aivoissamme työstetään lauseita äidinkielellämme ja kuvitetaan ajatuksiamme.

 

Kieli

Kieli ja puhuminen liittyvät vahvasti toisiinsa ja kieli itsessään on rinnastettu ihmismieleen. Pelkän puhumisen sijaan ei kannata unohtaa kuuntelemista, jolla on vahva vaikutus ymmärrykseen. Kasper kertoo, että jos oikein kunnolla osaa kuunnella puhujaa, antaa tällöin puhujalle mahdollisuuden hallita kuuntelijan ajatuksia. Esimerkkinä Kasper otti esiin vaaleanpunaisen elefantin, jota puheen kuuntelijat eivät saaneet ajatella. Tämän esimerkin avulla hän selitti, että mainitessaan kyseisen elefantin, meidän oli mahdotonta olla huomioimatta sitä.

Jos tätä samaa elefanttiesimerkkiä hyödyntää markkinoinnissa, huomataan, että markkinoijalla on oikeastaan aika suuri vaikutus mieliimme. Ja sama toimii myös toisin päin, jos meitä kielletään ajattelemasta elefanttia, me tietenkin ajattelemme sitä.

 

Kuinka me sitten onnistumme hallitsemaan muiden ajatuksia?

”Jos hallitset mediaa, sinulla on valta hallita kuuntelijoiden mieltä ja ajatuksia.” Kuvitellaan esimerkiksi tilanne, jossa tapaat kadulla tuntemattoman ihmisen, joka yrittää puhua sinulle. Reaktiosi on aika varmasti välinpitämätön tilanteeseen ja jatkat matkaasi. Mutta, jos tämä tuntematon henkilö kehuu sinua, tulet varmasti muistamaan sen. ”Tunteet ovat kuin kirjanmerkkejä” kertoo Kasper. ”Ne tekevät asioista tärkeitä.”

Tunteiden näyttäminen on tärkeää ja erityisesti liiketapaamisissa se näkyy vahvasti. Jos haluat jäädä ihmisten mieliin tapaamisenkin jälkeen, tulee sinun olla aito ja hereillä koko tilaisuuden ajan.

Me emme kykene teeskentelemään ja esittämään tunteita, joita meillä ei ole. Tapaamisissa täytyykin olla aito, läsnä ja aidosti kiinnostunut asiakkaasta. Sama pätee myös toisinpäin. Kun aloitamme tapaamisen, meidän täytyy osata vangita yleisön kiinnostus ja varmistaa, että välittämämme viesti menee perille.

 

Mitä meidän sitten tulisi tehdä?

Vuorovaikutuksen tulee toimia myös toisinpäin, meidän pitää näyttää tunteitamme avoimesti. Kasper nosti esiin tärkeänä yksityiskohtana asiakkaiden huomion saamisen tärkeyden ja tunteiden näyttämisen. Asiakkaiden huomio tulee saada vangittua kokonaan, jotta saat tärkeän viestisi perille.

  • Kun kuulet uusia asioita ja opit niistä, saavutat uuden ajattelutavan. Tämä kaikki on mahdollista sanojen voiman ansiosta.

 

Tiivistyksenä – sanat pystyvät hallitsemaan mieliä ja ne voivat hallita mieltäsi, mutta myös toisten mieliä. Joten, jos autat jotakuta saavuttamaan uudenlaisen näkökulman (kutsutaan myös heureka-elämykseksi) voit auttaa muuttamaan maailmaa.

 

 

Kasper Kylmälän kotisivun löydät täältä. 

Tapahtuman livetallenne löytyy täältä.

 

Oletko kiinnostunut olemaan Waffle Wednesday puhujaksi?

Ota yhteyttä meihin hello@wonderlandwork.fi.