Hakukoneoptimointi ilman mystiikkaa

Demystifying search engine optimization

Balanced Growthin Mikko Rindell vieraili viime lokakuun Waffle Wednesdayssä puhumassa hakukoneoptimoinnin tärkeydestä. Rindell on työskennellyt digitaalisen markkinoinnin  parissa 10 vuotta ja oli mukana perustamassa Balanced Growthia vuonna 2020. Työssään hän keskittyy auttamaan asiakkaita SEO-strategioiden, markkinointistrategioiden sekä skaalautuvien tietopohjaisten markkinointikoneiden rakentamisessa.

 

Hakukoneoptimoinnista (Search Engine Optimization / SEO) on tullut yksi digiajan suurimmista trendeistä. Olitpa sitten pieni startup-yritys, keskisuuri yritys tai suuryritys, SEO:n  hyödyntäminen vaikuttaa merkittävästi yrityksesi näkyvyyteen.

 

Mitä SEO:sta tulisi tietää ja mitä ottaa huomioon, jos mielessä on SEO-projekti?

 

Oikeat hakusanat avainasemassa

 

SEO:lla tarkoitetaan joukkoa strategioita ja tekniikoita, joiden tarkoituksena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa, Bingissä ja Yahoossa. Sen avulla on mahdollista optimoida verkkoläsnäolon eri osatekijöitä, jotta verkkosivustosi sijoittuu korkeammalle hakukoneiden tulossivuilla (SERP).

 

SEOn avulla siis varmistat, että verkkosivustosi näkyy hakutulosten kärjessä, mikä lisää orgaanista liikennettä sivustollesi. Lisääntynyt näkyvyys johtaa korkeampaan klikkausprosenttiin ja siihen, että useammat potentiaaliset asiakkaat saavat tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

 

Hakusanoilla taas ovat sanoja ja lauseita, joilla tehdessään hakukone hakuja. Itselle hyödylliset hakusanat kannattaa sisällyttää omien verkkosivujen sisältöön, jotta hakukoneet tietävät, millaista palvelua yrityksesi tarjoaa ja osaa näyttää sivustosi potentiaalisille asiakkaille.

 

Esimerkkinä oikeiden hakusanojen tärkeydestä Rindell käyttää mokkapalojen reseptiä:

 

“Mokkapalojen reseptiä on haettu useammin, kuin mokkaruutujen, eli tässäkin tapauksessa hakusana vaikuttaa hakutulosten määrään. Tällainen tieto omasta yrityksestä auttaa yritystä kipuamaan hakukoneissa tulossivun kärkeen” .

 

Optimoitu sisältö houkuttelee liikennettä

 

Pelkät hakusanat eivät riitä, mikäli ne eivät esiinny yrityksen sisällöissä. Yksi hakusanatutkimuksen hyödyistä onkin pystyä jatkossa luomaan hakusanaoptimoitua sisältöä.

 

“Esimerkiksi optimoitujen blogien ja artikkeleiden avulla on mahdollista houkutella sivustolle mahdollisia asiakkaita ja lisätä brändin tunnettuutta sekä lisätä myyntiä”, Rindell kertoo.

 

Hakusanatutkimuksen tekeminen ja optimoidun sisällön luominen on Rindellin mukaan tärkein askel, mikäli yritys haluaa korkeammalle hakutuloksissa:

 

“Liian isojen kuvien vaihtaminen ja rikkinäisten linkkien korjaaminen ovat ehdottomasti asioita, jotka pitää korjata jossain vaiheessa. Niihin ei kuitenkaan kannata keskittyä SEO-projekteissa ensisijaisesti, sillä korjattavaa löytyy aina. Huomion tulisi ensisijaisesti olla siinä, että saadaan hakusanat ja sisältö kuntoon”.

 

Sopivien avainsanojen tunnistaminen harvoin mutkatonta ja voi olla pitkäkin projekti, sillä avainsanojen välinen kilpailu vaihtelee huomattavasti. Toisinaan onkin edullisempaa keskittyä avainsanoihin, joilla on vähemmän liikennettä ja vähemmän kilpailua:

 

“Olemme toimineet näin asiakkaiden kanssa ja saaneet hyviä tuloksia. Varsinkin Suomen mittakaavassa tämä voi olla hyvä taktiikka”, Rindell sanoo.

 

Vieraile Balanced Growthin nettisivuilla tästä.