MATKA SANOJEN TUOLLE PUOLELLE – YMMÄRRÄ, ENNUSTA JA JOHDA LUONNOLLISEN KIELEN ANALYYSIN AVULLA

waffle wednesday

Voiko algoritmi auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa paremmin – työpaikoilla ja asiakaskohtaamisissa? Onko tekoälystä organisaatiokulttuurin tulkiksi? Kuinka algoritmi voi kirittää paremmaksi ihmisten johtajaksi?

iloom.io:n (ent. Vimma) Sari Siikasalmi esiintyi coworking-tilan jäsenille ja ulkopuolisille vierailijoille suunnatussa Waffle Wednesdayssä joulukuussa 2019 ja pyrki vastaamaan näihin kysymyksiin. Tässä blogissa hän pohtii seuraavaa: Tiedätkö, mitä tiimiläisesi, asiakkaasi tai yleisösi aidosti ajattelevat? Osaatko hyödyntää näkemystä päätöksenteossa?

Ihminen ensin

Mistä oikein onkaan 15 kk sitten perustetussa -startupissamme kyse? Ihmisistä. Meitä kiinnostaa jaettu todellisuus, jossa elämme ja jota luomme puhumalla ja kirjoittamalla. Hyödynnämme tietojenkäsittelytiedettä, tilastotiedettä, koneoppimista ja lähes rajatonta laskentakapasiteettia, jotta ymmärtäisimme tuota todellisuutta paremmin. Algoritmimme tutkii laajoja aineistoja tekstiä ja puhetta siellä, missä ihmiset vapaasti saavat puhua kokemuksistaan. Etsimme aiheita, puhuntoja, jotka aidosti yhdistävät ihmisiä, tuomme näkemystä ja valoa etenkin sinne, missä keskinäisen ymmärryksen syntyminen on hankalaa. Meille ihmiset tulevat aina ensin.

Yhdistämällä teknologian inhimilliseen kokemukseen, teemme laajojen joukkojen kollektiivisesti kokemuksesta mitattavaa ja seurattavaa.

Sillanrakentajana ryhmien välissä

Mitä suurempaan ryhmään ihminen kuuluu, sitä vaikeampi on yhteistä kokemusta ymmärtää. Suuryrityksen johtoryhmällä on harvoin muutostilanteessa käsitystä siitä, mitä kaukaisimman maan pienimmässä toimipisteessä arvostetaan tai ajatellaan. Valtava railo voi repeytyä myös asiakkaiden ja asiakaspalveluhenkilöstön odotusten ja arvostusten väliin. Aiemmat kyselyformaattiin pakotetut tutkimusmenetelmät hukkaavat kuitenkin usein kaiken aidon kokemustiedon, jota tarvittaisiin, kun asioita pitäisi rakentaa ihmisten ehdoilla ja heidän kanssaan.

Olemme nähneet, että juuri nyt, somekuplien ja valetotuuksien maailmassa, on tilaus kaltaisillemme sillanrakentajille. Sovellustamme on käytetty todellisen organisaatiokulttuurin tunnistamiseen ja kehittämiseen, asiakkaiden ja henkilöstön välisten näkemysten vertailuun, strategian eläväksi tekemiseen, arvojen muotoiluun ja arviointiin sekä asiakaspalautteen ja asiakkaan sielunmaiseman ymmärtämiseen. Onpa kielen rakenteiden analyysistä ollut hyötyä myös kansalaismielipiteen ymmärtämisessä, jolloin tekstianalyysin metodeilla on kyetty jopa erottamaan luonnolliset keskustelijat boteista.

Kurkistus konepellin alle

Algoritmimme tulokset visualisoimme 3D -kuviksi neuroverkkolaskennan avulla. Se mahdollistaa helpon ja visuaalisen sukelluksen asiakaspalautteen sydämeen, henkilöstön arvoihin, työyhteisön kulttuuriin ja strategian toteutuksen laatuun, sekä kansalaisten yhteiseen näkemykseen. Olemme ottaneet vastaan tekstiä 17 eri kielellä, ja tehneet siitä yhteismitallista merkitysten osalta. Kokemus, ihmisten arvot ja tunteet eivät ole enää mielipidehömppää, vaan vakavasti otettavaa, mallinnettavaa ja mitattavaa todellisuutta. Ja tämän tiedon vallankumous on alussa. Koneälykapasiteetin kasvaessa yhteisöjen ja sosiaalisten verkostojen ymmärrys tulee kokemaan vallankumouksen.

Kiinnostuitko? Haluaisitko kuulla lisää? Oletko mahdollisesti asiakas-, strategia- tai henkilöstövastuussa? Tai analytiikan ammattilainen? Otathan yhteyttä!

Beyond Words -terveisin,  

Sari & Pia

www.iloom.io