Miten tehdä vaikutus ruudun välityksellä?

Miten tehdä vaikutus ruudun välityksellä?

Ville Ailio ja vieraileva tähti Samppa Vilkuna kertoivat Waffle Wednesdayssä 23.9.2020, kuinka onnistua koskettamaan ihmisiä etänä ja miten on mahdollista tehdä vaikutus ruudun välityksellä.

Ville Ailio on kansainvälisesti toimiva sarjayrittäjä, joka toimii konsulttina mm.  asiakaskokemuksen parissa. Ailio on työskennellyt monien eri yritysten, kulttuuritoimijoiden, julkisen sektorin sekä startup -yritysten kanssa.

Samppa Vilkuna on mainostoimisto Supersonin perustaja ja toimitusjohtaja. Supersonin toimistot sijaitsevat Helsingissä ja Singaporessa.

Kuinka kommunikoida tehokkaasti internetin välityksellä?

Monet työntekijät ovat siirtyneet etätöihin tämän vuoden aikana. Suuri osa heistä työskentelee useaan otteeseen päivän aikana Teamsin, Zoomin tai jonkin vastaavan palvelun kautta. Joten miten he onnistuisivat koskettamaan ihmisiä etäisyyden päästä? Ailion ja Vilkunan mielestä parhain tapa on tehdä kohtaamisista myös tarinoita. Ja hyvillä tarinoilla on aina rakenne. 

On monta tapaa lähteä rakentamaan hyvää tarinaa. Yksi klassisen mallin on kehittänyt kirjailija Joseph Campbell, joka on kirjoittanut ”Sankarin tuhannet kasvot”-kirjan. Hän kiersi ympäri maailmaa kuuntelemassa tuhansittain tarinoita eri ihmisten kertomana. Campbell huomasi, että kaikilla hyvillä tarinoilla oli samanlainen rakenne, jota kutsutaan myös monomyytiksi tai sankarin myyttiseksi matkaksi. Monomyytissä on useampi vaihe, mutta jos rakennetta yksinkertaistaa, saadaan tiivistetty kolmen vaiheen rakenne.

Tarinan kolmen vaiheen rakenne

1. Ensimmäisenä on alkutilanne eli missä me olemme, miksi me olemme tässä pisteessä ja mitä olemme saavuttamassa.

2. Toisessa vaiheessa ilmenee jonkinlainen kynnys tai ongelma, joka on muodostunut ja tulisi ratkaista. Ei ole paluuta takaisin tuttuun ja turvalliseen, vaan on otettava haaste vastaan. Ihmiset rakastavat konflikteja ja ongelmia. Hyvässä tarinassa on oltava jokin vastoinkäyminen, jota lähdetään selvittämään.

3. Kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa olemme saaneet selätettyä ongelman ja on aika tuoda tarina päätökseen.

Pitäessä tapaamista tai kokousta verkon välityksellä, olisi rakenteen hyvä olla kolmivaiheinen.
Itseltään voi kysyä seuraavat kysymykset:

– Miksi olemme täällä?

– Miksi tämä on tärkeää?

– Mikä on ongelmamme, jota olemme ratkaisemassa?

– Mitä meidän on tehtävä päästäksemme haluttuun lopputulokseen?

Visuaalisuus

Tarinaa kerrottaessa on hyvä olla myös samalla jotakin visuaalista näytettävää yleisölle. Ihmismieli prosessoi tiedon kuvasta jopa 60 0000 kertaa nopeammin kuin tekstistä. 

Visuaalisuutta voi toteuttaa monella eri tavalla ja joskus on helpompaa selittää asiat näyttämällä kuin selittämällä. Voit esimerkiksi rakentaa Lego-palikoilla havainnollistaen samalla, kun esität oman asiasi. Ailio itse tykkää yhteistöitä tehdessä piirtää ideansa samalla paperille.

3:1 sääntö ja aktivointi

Muista pitää tilaisuus aina mahdollisimman lyhyenä, etenkin verkon kautta pidettävissä palavereissa ja tapaamisissa. 3:1 sääntö toimii hyvin eli jos jokin on tavallisesti kestänyt kolme tuntia, niin toteuta sama tunnissa. Tai tiivistä tunnin palaveri 20 minuuttiin.

Aktivoi kuulijoita kokouksissa aina 10 minuutin väliajoin. Verkon välityksellä aktivoiminen voi olla joskus haastavaa, mutta yrittämisen arvoista!

Yleisöä voi yrittää aktivoida:

– Kysymällä heiltä jotain aiheeseen liittyvää

– Kysymällä yleisöltä palautetta ja mahdollisesti visualisoida palautteen näytölle

– Kysymällä jotakin toista henkilöä pitämään viikoittaisen tai kuukausittaisen tapaamisen

– Jakamalla yleisö pienempiin ryhmiin ja antamalla heille keskustelun aiheita,  jonka jälkeen ihmiset kerätään yhteen ja käydään läpi ryhmissä keskusteltuja asioita

Tuotantolaatu

Virtuaalisen tapahtuman järjestämisessä on tärkeää kiinnittää huomiota tuotantolaatuun. Haluatko tapahtuman olevan erittäin visuaalinen hienoine efekteineen vai haluatko autenttisemman yleisilmeen?

Toisaalta myös näkymättömiin laatutekijöihin on syytä kiinnittää huomiota tapahtumia järjestettäessä. Esimerkiksi ihmiset kiinnittävät harvoin huomiota äänenlaatuun tai valaistukseen, jos ne toimivat moitteettomasti. Kun äänenlaatu videossa on huono tai valaistus ei ole tilanteeseen sopiva, monet ihmiset alkavat kiinnittämään näihin tekijöihin huomiota.

Kolme vinkkiä virtuaalitapahtuman järjestämiseen:

1. Autenttisuus: Monesti aito tunnelma luo tapahtumasta erittäin viihtyisän. Suuri etäisyys on harvoin houkuttelevaa. Ihmiset haluavat tietää, kuka on tapahtuman järjestämisen takana ja mitä ns. kulisseissa tapahtuu. Joskus myös videon kuvaaminen kotioloissa rennosti luo mielenkiinnon videoon.

2. Tuotantolaatu: Kaikkein tärkeintä on itse sisältö ja siihen tulisi keskittyä pelkkään ulkokuoreen panostamisen sijaan. Kuitenkin on hyvä rakentaa sisällön ympärille jotakin mielenkiintoista yleisölle, esimerkiksi visuaalisuuden avulla. Virtuaalista tapahtumaa varten kannattaa miettiä, mikä kiinnostaa yleisöä ja sen perusteella rakentaa pohja tapahtumalle. Esimerkiksi tapahtumassa voidaan näyttää videomateriaalia tuotteiden valmistusprosessista, tuotteen elinkaaresta, ammattilaisten kertomuksia tuotteesta tai kuvituskuvaa yrityksen toimipaikasta.

3. Mikään ei onnistu kuitenkaan: Vaikka kuinka välillä yrittäisi luoda hyvää sisältöä virtuaalisesti, niin silti fyysisesti paikan päällä oleminen voi olla paljon mielenkiintoisempaa ja tehokkaampaa.

Linkki tapahtumasta kuvattuun videoon: Waffle Wednesday – Touching People Remotely

https://www.linkedin.com/in/villea/

www.superson.co